• De stilte van de wereld na ons

Marc Tritsmans
    De stilte van de wereld na ons

Denkend, reizend, woelend

In 2012 vierde de Vlaamse dichter Marc Tritsmans zijn twintigjarig dichterschap en publiceerde hij zijn tiende bundel, zijn derde alweer bij de Nederlandse uitgever Nieuw Amsterdam. De eerste helft bestaat uit nieuwe gedichten, de tweede bevat een eigen keuze uit zijn eerste zeven bundels, gepubliceerd tussen 1992 en 2004. In z’n geheel biedt Tritsmans ons, zoals zijn redacteur het in een korte inleiding noemt, een ‘overzicht van twintig jaar goed kijken, op zoek naar “het”’. Dat kijken en zoeken heeft de dichter al die tijd gedaan in uiterst verstaanbare, regelmatig lopende, overzichtelijk gestructureerde gedichten. Precies het soort gedichten waar in potentie een relatief groot lezerspubliek voor bestaat. Maar, zoals een jaar of zeven geleden al eens in een recensie werd opgemerkt: ‘de man zou bekender mogen zijn, of liever: zijn gedichten verdienen een ruimer publiek.’

Vanwege de tweeledige opzet, zou De stilte van de wereld na ons (prachtige titel trouwens, variërend en uitbreidend op Lars Gustafssons beroemde De stilte van de wereld voor Bach), een prima introductie bij dat ruimere publiek kunnen zijn: een spoedcursus voor wie Tritsmans’ werk niet eerder las, voorafgegaan door een geslaagde toevoeging aan zijn oeuvre. Ook in zijn nieuwe werk schrijft hij voortdurend vanuit een soort universele dimensie, zoekt hij naar niets minder dan het volle leven, de hele wereld, de essentie, de bron. Maar zelfs wanneer een ontlading of epifanie wordt beschreven, of de dichter doordringt tot de kale existentiële essentie, blijft de formulering bedaard en gelijkmoedig. Soms heeft dat een vervlakkende werking, minstens zo vaak maakt de consistentie juist indruk. Niet alles vraagt om acute herlezing, niet elk gedicht maakt een volkomen onmisbare indruk, maar ook in deze nieuwe bundel tref ik steeds de Tritsmans die ik al wel ken maar toch graag blijf zien: een rustig denkende, reizende en woelende mens die zich goed in zijn eigen woorden weet uit te drukken.

RecensentThomas Möhlmann
    Editie2013-1