Recensies

  • Dialoog met het eiland

    Koos Geerds
    Dialoog met het eiland

    In reeksen dichten over kunstwerken

    In een paginalange reeks 7-regelige gedichten verhoudt de dichter Koos Geerds zich in Dialoog met het eiland tot de aquarellist Jan Pieter Gootjes, die zich verhoudt tot de ‘oer-natuur’ van Schiermonnikoog.

    Je roert wat in je thee je handen zwenken
    boven de tafel terwijl je zinnen zich bedenken
    de woorden naderen en naderen het punt waarin
    de taal het licht de spiegel en het beeld gaan samenvallen

    lang heb je rondgedwaald in eigen ziel en deelt het hier
    en bent teruggekeerd uit een soort tijdmachine en
    met een air alsof er haast geen donder is gebeurd.

    Zo luidt de apotheose van deze lange reeks. En helaas is er, behalve dan in de dichter en de schilder zelf, in de taal niet al teveel gebeurd. Wat moet een lezer met een bijkans verliefde bewondering van een dichter voor een kunstenaar, wanneer deze dichter zelf niet vaardig genoeg is om de kracht van wat hij waarneemt in de gewaardeerde kunst goed over te brengen? Zo bezien wordt de slotstrofe een gotspe. De dichter claimt eigenlijk dat de lezer ook wel ontdaan van alle emoties rondtollend moet achterblijven. Maar de afstand kan niet groter zijn. De dichter heeft kunstenaar noch lezer een dienst bewezen.

    Wanneer de volgende cyclus dan wederom een kunstwerk volgt, zinkt de moed de lezer wat in de schoenen. Ditmaal is het (‘voor een toelichting op deze reeks, zie de verantwoording’) het beeld ‘De glazen engel van kunstenaar Herman Lamers.

    Om jou om onzentwille te bevatten
    wil ik wel zijn beschouwd als een fantoom
    wil ik wel zijn omhulsel van jouw droom
    wil ik wel zijn jouw lege binnenste

    Reactieve poëzie heeft natuurlijk mogelijkheden – wat een baaierd aan kansen biedt een kunstwerk, en wel een over aartsengel Michaël – maar de middelen van de dichter schieten hier tekort. De achtste bundel van Koos Geerds stelt zeer teleur.

    UitgeverArbeiderspers
    Jaartal2014
    RecensentMenno Hartman
    Editie2014-2