• Er is een band die rapemachine heet

Levina van Winden
    Er is een band die rapemachine heet

Op dit moment

Er is een band die rapemachine heet is een fantastische titel voor een dichtbundel. Waarom kiest een schrijver ervoor een werk zo te noemen, en wat zegt het over de inhoud? Levina van Winden voert je in haar debuut mee langs gedestilleerde momenten die afzonderlijk veel vragen oproepen, maar die samen een wereld schetsen die niet meer intact is.

De lezer zit een ik-figuur op de huid; volgt handen over een vermagerd lichaam, ziet botten articuleren. Je volgt haar terwijl ze haar vormen checkt, haar eigen omgeving analyseert en gedachten over de tijdgeest laat passeren. Gedachten over geweld, misbruik, het patriarchaat. Emoties blijven daarbij in de luwte, soms verstopt onder een laag cynisme.

In ‘Geschwister’ wendt de verteller zich plots rechtstreeks tot de lezer: ‘Maar – ik moet niet te zwartgallig worden want anders haakt u wellicht af.’ Op zichzelf gefocust en tegelijkertijd hyperbewust van haar omgeving spreekt een stem van een generatie die zich – oprecht – zorgen maakt en zoekt naar bestaansrecht. Hetzelfde gedicht wordt griezelig actueel wanneer ze vraagt:

‘Wat denk jij, lief, wachten we op de apocalyps,
               of breken we de wereld nu al af?’

Met trefzekere woorden en scherpe observaties zet Van Winden je aan tot een alerte, kritische leeshouding. Ze verschaft de lezer veel vrijheid, maar dwars door de afgewogen stijl en gedoseerde beelden resoneert een spanning die je snel oppikt. Een gevoel dat moeilijk onder woorden gebracht lijkt te kunnen worden.

De manier waarop Van Winden stileert staat in dienst van de inhoud. Dit illustreert het intermezzo, bestaande uit tien delen die slechts minimale informatie toelaten. De twee lege pagina’s die volgen op het afgebroken ‘Dat hij me toen’ zeggen wellicht alles. Over de jongen met de freejazz, over waarom sommige mannen andere mannen haten en over waarom het zo luguber is dat er een band is die rapemachine heet.

RecensentElske Jacobs
    Editie2020-2