Recensies

  • Gasthuis

    Laurine Verweijen
    Gasthuis

    Weerspannig avontuur

    Een nieuw poëziedebuut bij Van Oorschot, dat schept al bij voorbaat hoge verwachtingen. Veel verschenen er in onze nieuwe eeuw nog niet, maar als het ervan kwam, was het ook wel meteen goed raak: Ester Naomi Perquin (2007), Lieke Marsman (2010) en Joost Baars (2017) betraden het Nederlandse poëzielandschap stuk voor stuk met opmerkelijke, opgemerkte en gelauwerde bundels. Nu voegt Laurine Verweijen zich met Gasthuis in dit rijtje. Of ook haar een prijzenregen boven het hoofd hangt, mogen de jury’s uit gaan maken, maar voor mij staat alvast overeind dat ze een fascinerende bundel schreef die naar aard zeer zeker thuis hoort in de stal van Van Oorschot. ‘Bedachtzaam en energiek,’ noemt de uitgever Verweijens stijl, en dat is – hoewel ‘fris klassiek’ of ‘met de hersens aan dicht bij de zintuigen’ ook had gekund – de spijker op de kop. De regels van Verweijen ademen en bruisen, associaties en zintuiglijke gewaarwordingen lijken haar pen voort te drijven, maar tegelijkertijd blijft er grip op de taal, heeft een zorgvuldig proces van af- en overwegen bepaald wat wel en niet mocht blijven staan. Soms is wat blijkbaar mocht blijven wat Herzbergachtig licht, zoals in ‘Dronken gemoed’ of ‘Aardig lacht/ hartelijk buldert’: wat gezegd wilde worden, staat er, in navolgbare bewoording, de kous is af. Maar vaker laadt wat niet expliciet gezegd wordt de regels juist op met een spanning die werkt en overtuigt, zoals in ‘Soms een glimp’ en ‘Met je voeten op de bodem van de boot’. De hele bundel lang lijkt Verweijen te blijven worstelen met abstractie en concreetheid, met wat je kan suggereren en wat je expliciet benoemt, met wat je laat opborrelen en wat je daarvan in taal vastpint. En juist die worsteling, in het volle besef: ‘een woord met zeven betekenissen laat bij ieder gebruik// zes betekenissen achter’, maakt het lezen van Gasthuis tot een weerspannig avontuur.

    UitgeverVan Oorschot
    Jaartal2020
    RecensentThomas Möhlmann
    Editie2020-2