• De maagden moeten bloeden

Katelijne Brouwer
    De maagden moeten bloeden

De alomtegenwoordigheid van dieren

Dieren zijn alomtegenwoordig in De maagden moeten bloeden, de debuutbundel van Katelijne Brouwer. Haar bio op de website van haar uitgever vertelt ons: ‘Ze komt vaak en graag in Artis.’ Haar bezoeken aan de dierentuin vormen een rode draad door de bundel, lijken steeds het vertrekpunt voor de vaak anekdotische gedichten.

In ‘Voor de gieren’ ontmoet de auteur twee dames bij de gorillahokken: ‘Ik zei haar woorden te gaan stelen, zij noemde dat delen en dat kon/ met culturele rijkdom nooit genoeg.’ De gedichten bevatten vaak dit soort letterlijkheden die er erg dik bovenop liggen. De anekdote stijgt niet boven het particuliere uit; de betekenis kan de lezer echt niet ontgaan, wordt die bijna opgedrongen. Ze geeft de dames een ansichtkaart met daarop een gedicht dat we drie bladzijdes eerder zelf al lazen, een van de betere uit de bundel. De eerste strofe van ‘Luchtbegrafenis’ luidt:

Hoe je danste voor de gier die zich verveelde,
    net zolang je jas uitsloeg tot hij zijn vleugels,

jij je vingers spreidde, hij zijn pennen, jij de inkt
    en samen dansten jullie, ieder aan zijn eigen kant
    van het hek. Hoe jullie dansten. Hoe jij schetste.

Het dierenrijk en de vertrouwdheid van Artis (de eerste afdeling van de bundel heet ‘In Artis ruikt het net als thuis’) geven de auteur munitie om te schrijven over geboorte en vergankelijkheid, en haar herinneringen daaraan, maar ook om humor in de gedichten te brengen en om op een rauwe manier over seks te schrijven. In ‘Artis kattenbak’ zit de auteur tegelijk met haar kat op de wc, ‘Bul’ I tot en met III beschrijft een mannetjesolifant die wacht tot hij met het vrouwtje kan paren (‘Vandaag gillen de olifantenmeisjes in het perk, het beest is los.’). Dit geeft de bundel een lichte toon, maar maakt hem ook makkelijk weer te vergeten.

RecensentKim van Kaam
    Editie2018-2