Recensies

  • Mond vol demonen

    Daniël Dee
    Mond vol demonen

    Wanhoopspoëzie

    Het tweede woord van de flaptekst van Mond vol demonen van Daniël Dee is ‘opblaasnegers’ en de eerste regels van de bundel zijn ‘klateren is soms lekkerder dan neuken/ het terrein afbakenen met mijn elfde vinger/ uit de broek sproeien tegen deze smerisbak/ vinger? wat zeg ik? arm!’. De verwachtingen die hiermee geschept worden – politiek incorrect taalgebruik en metaforen voor geslachtsorganen – worden in de nieuwste bundel van bloemlezer, prozaschrijver en ex-stadsdichter van Rotterdam Daniël Dee waargemaakt. In Mond vol demonen, verschenen als een van de tien bundels in de cassette De doos van Passage, is Dee op z’n sterkst als hij zelfspot, ironie en metareflectie in zijn gedichten inbouwt (‘jouw gemis is zo geheimzinnig als de ochtend op een maandag (schrijversschoolzinnetje)’) en neologismen gebruikt (‘deze gaarkeukenavonden/ deze stoeprandochtenden’). Hij is op z’n zwakst als hij op een flauwe manier enjambementen inzet (‘van veel bier wil ik sporten/ zien niet beoefenen’) en grote onderwerpen, zoals parallelle universums, aansnijdt zonder er iets origineels over te zeggen.

    De term ‘wanhoopspoëzie’ op de achterflap is goedgekozen; de thematiek van de meeste gedichten lijkt een mix te zijn van puberale rebellie en de symptomen van een midlifecrisis. Jammer is dat dit vooral resulteert in platvloerse vrouwonvriendelijke poëzie: vrouwen worden bijna zonder uitzondering genoemd in combinatie met seks of seksuele verlangens, ze worden beschreven als gefragmenteerde lichamen en ze roepen bij het lyrisch subject vooral angst op (‘intimiderend als de onafhankelijkheid van een vrouw’) en agressiviteit (‘ik zet kruizen over hun borsten/ en kras kill kill kill op hun buik’). Een betere balans tussen stoere en kwetsbare gedichten had de bundel goed gedaan. Dat Dee talent bezit om aangrijpende beelden te maken (ook over vrouwen) laat de bundel namelijk ook zien: ‘het regent/ dan gaat oma smelten/ in lange herhaalde zinnen’.

    UitgeverPassage
    Jaartal2016
    RecensentKila van der Starre
    Editie2016-3