Poëzie Live

Awater is meer dan een tijdschrift. We staan met regelmaat op literaire festivals, in boekwinkels en elders op een podium met een poezieprogramma: Awater Live. Hier lees je de verslagen van eerdere edities, vaak met luisterfragmenten.
Daarnaast zoeken we de poëzie op door festivals in het hele land te bezoeken: met een stand of als bezoeker, zoals Poetry International, De Nacht van de Poëzie of Dichters in de Prinsentuin. Hiervan doen we op deze plek ook verslag.

  • AMAI 2024

    30 maart 2024
    AMAI 2024

    Bestaat er zoiets als Instagrampoëzie? Als je de literatuurorganisatie Alle Monden vraagt, is het antwoord een volmondige ja! Instagram is onderhand het medium geworden om jezelf als beginnende dichter en spoken word-artiest te profileren binnen de dichterswereld. De AMAI Award richt zich op deze dichters, die op eigen houtje, naar eigen zinnen, hun dichtkunst vormgeven en daarmee een groot publiek weten te bereiken.

    tekst : Emma Blom


    Instagrampoëzie is een vorm van dichtkunst waarbij toegankelijkheid voorop staat. Het is in Amerika ontstaan en wordt nu ook in Nederland omarmd. De crux van een goed Instagramgedicht zit hem in de taligheid, lengte (vooral kort), toegankelijkheid in zowel begrijpelijkheid als thematiek en de visuele vormgeving; deze moet immers de aandacht trekken tijdens het scrollen. Deze factoren zorgen ervoor dat Instagrampoëzie gaat over grote maatschappelijke onderwerpen zoals liefde, verdriet, rouw en actualiteiten zoals oorlog, discriminatie, genderidentiteit en seksueel geweld.

    Bij het beoordelen van de dichters namen de juryleden van de AMAI Award bovengenoemde punten eveneens in overweging. Zo wordt de prijs voor beste quote toegekend aan Sarina Alberts (@vanhartjes). Ze won met de quote 'we zijn de leeftijd van verwondering geruisloos gepasseerd'. De jury was gecharmeerd van de tijdloze boodschap van de quote, waarin de speelse opzet van de vormgeving die boodschap versterkte. De andere categorieën bestonden uit beste gedicht, beste quote, beste spoken word en favoriete Instagramaccount, waarvan de winnaars gekozen werden door zowel het publiek als door een vakjury. Dit jaar zijn de awards uitgereikt aan: Rosalie Vogelaar (@gedichtenvanrosalie), Tim K. Hooftman (@almightymeerkatt), Mees van Rijswijk (@meestalwel), Zoë van de Kerkhof (@zoestadsdichtervanleiden), Sabrina Alberts (@vanthartjes), Ivy Pelkmans (@zielspraak) en Bowy Schouten (@meneermens). Kijk hier voor een uitgebreid overzicht.

    Naast de prijsuitreiking was er ook een leger aan bekende dichtkunstenaars aanwezig. De avonden telden 15 dichters die ieder een andere invulling gaven aan dichtkunst. De Dichter des Vaderlands, Babs Gons, was aanwezig en stak het publiek een hart onder de riem met haar stuk 'Doe het toch maar'. Gershwin Bonevacia nam ons in vogelvlucht mee door zijn oeuvre en beroerde het publiek met zijn rauwe voordracht. Aanstormende talenten Mees van Rijswijk en Roan Kasanmonadi verbluften het publiek met hun vernieuwende en authentieke stemmen en maatschappelijk geëngageerde poëzie. Nicole Kaandorp en Tom Driesen vlogen elkaar nog net niet in de haren tijdens een poëzieslag. Iris Penning, al vier jaar lang de stadsdichter van Eindhoven, verzorgde het muzikaal-poëtische geëngageerde intermezzo, en presentator Dempsey Hendricksx nam het publiek op sleeptouw met genoeg humor om de tijd even te vergeten. De strak geprogrammeerde line-up liet zich namelijk niet leiden door een afgebakende tijdsspanne. Desalniettemin wist de programmering elke mogelijke vorm van dichtkunst samen te brengen op één podium, op één avond.

    De focus die de AMAI Award legt op Instagrampoëzie is ook een tegengeluid naar de traditionele kijk op poëzie. Vanuit de oude garde binnen de poëzie klinken namelijk kritische geluiden richting de opkomst van Instagrampoëzie. Zo zou het niet tot de 'echte poëzie' behoren omdat het vluchtig en oppervlakkig van karakter is, waarin taalgrapjes en rijm belangrijker lijken dan betekenis. Tegelijkertijd zijn het ook vaak dezelfde mensen die roepen dat poëzie dood is omdat jongeren niet meer lezen. Het is ironisch omdat juist Instagrampoëzie aanspraak weet te maken op een groot jong publiek. Het is juist de toegankelijkheid en het aansnijden van onderwerpen die dichtbij jongeren staan, dat Instagram poëzie aanspraak maakt op de jongere generaties. En het is juist een initiatief als de AMAI Award dat bijdraagt aan de ontwikkeling en diversificatie van een nieuw genre binnen de dichtkunst. Een genre dat meebeweegt met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en daarmee tegemoetkomt aan de behoeften van de jongere generatie en waardoor poëzie blijft voortbestaan.