Nieuws

<< Nieuws
  • 'Et alors' van Max Greyson Clubkeuzebundel bij herfsteditie

    'Et alors' van Max Greyson Clubkeuzebundel bij herfsteditie

    Gepubliceerd: 12 oktober 2019

    Elke nieuwe editie van Awater kiest een panel van poëziekenners de meest interessante bundel van het seizoen. Awater-abonnees krijgen deze Clubkeuzebundel automatisch thuisgestuurd. De Clubkeuze bij het najaarsnummer is Et alors van Max Greyson. Het Clubkeuzepanel, dat deze keer bestond uit Alek Dabrowski en Rob Schouten noemt de bundel 'een bijzondere bundel met een krachtige stem en een krachtig eigen geluid waarin niettemin de twijfel en de tweeslachtigheid centraal staat.' Daarmee is het volgens beiden 'echt een bundel van deze tijd'.

    Lees hier het volledige rapport:


    Tweespalt en twijfel

    De dichter Max Greyson (1988) komt uit het Vlaamse 'spoken word'-circuit. Dat betekent uiteraard podiumpoëzie en in het geval van Greyson nadrukkelijk poëzie op papier. Eén blik op zijn tweede bundel Et alors (De Arbeiderspers) laat zien dat het hem om de taal zelf te doen is. De titels van de afzonderlijke gedichten en die van de bundel verwijzen naar het Frans, de gedichten zelf zijn Nederlands. Met deze tweetaligheid benoemt Greyson uiteraard een typisch Belgisch fenomeen maar zijn gedichten ontstijgen regionaal-politieke discussies. Neem regels als deze uit ‘Ce que je suis’:

    Ik ben het kind/ het kind van de kinderen / kind van de kinderen van de rekening / die niet de oorlog / wel de echo / niet de honger wel de spaar- zaamheid / de baksteen in de maag'

    waarmee hij niet alleen een Vlaams trauma maar feitelijk alle vormen van afstamming en erfelijke invloed in de verf zet. In mooie, plastische maar vooral indringende zinnen roept Greyson de wereld op van een bedreigde cultuur en van desintegratie, die soms iets bitter-ironisch heeft:

    ‘Op een dag vond hij zijn twee kinderen op het internet te huur / voor een namiddag frisbee in de duinen.’

    Achter Greysons stevige, nu eens concrete dan weer naar het abstracte neigende gedichten gaan gedachten over wanhoop, verdrukking en ambitie schuil die je niet gauw loslaten. Dat geldt niet in de laatste plaats voor de afdeling ‘la conjugaison de l'amour’, de vervoeging van de liefde, waarin alle mogelijke 'schijn'-gestaltes en verbuigingen van de liefde aan bod komen, want wat op (inter)nationaal niveau geldt, geldt op de schaal van het persoonlijke: ‘Elkaar kennen is onmogelijk’.

    Et alors, en wat nu, is een bijzondere bundel met een krachtige stem en een krachtig eigen geluid waarin niettemin de twijfel en de tweeslachtigheid centraal staat. Echt een bundel van deze tijd.