Columns

Vanaf juli 2019 schrijft bijna wekeljks op deze plek een jonge, talentvolle columnist over poëzie in de breedste zin van het woord. Het huidige team van columnisten bestaat uit Daniëlle Zawadi, Malika Soudani, Quinten Langes, Willemijn Kranendonk, Rachel Rumai Diaz en Anne Bosveld. Het werk van de andere columnisten is natuurlijk ook terug te lezen.

 

<<Terug
  • #BookTok

    #BookTok

    Een aantal weken geleden stuitte ik op een nieuwsitem van Hart van Nederland over #BookTok. In het item komen jongeren en boekhandelaren aan het woord over de hashtag die overgewaaid is vanuit Amerika. Via de hashtag promoten zogeheten BookTokkersboeken die zij goed en mooi vinden, zoals The song of Achilles van Madeline Miller. Door het algoritme van TikTok krijgen jongeren die eens naar #BookTok zochten, telkens meer van de boekenfilmpjes te zien, waardoor er een soort vacuüm van boekencontent ontstaat. Toen ik de meisjes in het item hoorde vertellen dat ze door #BookTok weer begonnen zijn met lezen, kreeg ik hoop.

    Ik hou heel erg van lezen, en ik vind het altijd heel triest als er jongeren zijn die zeggen: ‘Ik hield als kind ook heel erg van lezen, maar nu lukt het me niet meer.’ Ik word er nog triester van als ik leraren hoor zeggen dat jongeren ‘gewoon niet van lezen houden.’ Ik denk dat dit allemaal komt door het literatuuronderwijs en de beruchte leeslijst. Ik las in de bovenbouw van de middelbare school ook niet meer, maar door #BookTok weet ik: jongeren houden wél van lezen, ze krijgen op school alleen niet de juiste boeken aangeraden. Via #BookTok raden jongeren elkaar boeken aan, en dat werkt veel beter. Je neemt tenslotte sneller iets aan van iemand met wie je je kunt identificeren.

    Als het gaat om het lezen van poëzie hoor ik jongeren zeggen dat ze wel willen, maar dat de bekende poëzie te moeilijk of te ingewikkeld voor hen is. Dat ze de gedichten niet ‘begrijpen’, terwijl veel jongeren wel zelf gedichten schrijven. Door het nieuwsitem over #BookTok kreeg ik óók hoop voor de poëzie.

    Ik ging op zoek via #PoetryTok, #PoetsofTikTok en #SpokenWord, en kwam zodoende in een nieuw hoekje van TikTok terecht. Via de hashtag #PoetryTok en #SpokenWord dragen jonge makers hun poetry slam en poëzie voor. Dit filmpje ontroerde me,TikTokker @writingwithwiley is hierin zo gevoelig en eerlijk dat ik er tranen van in mijn ogen kreeg. De metafoor over de aarde, maan en zon is misschien cliché, maar dat maakt eigenlijk helemaal niet uit. Je ziet dat dit filmpje in een oprecht moment tot stand gekomen is, vanuit een eerlijke plek. Ze is zestien, zo piepjong. Ze verdient het om serieus genomen te worden. En dat wordt ze ook. Ze heeft 65,9k. volgers. Jongeren nemen dus wel poëzie tot zich, al is het misschien niet via de bundels die wij voor hen in gedachten hebben.

    Via de combinatie van #Poetry en #BookTok kwam ik bij een filmpje van @sixofhoes met 1,4 miljoen views. @Sixofhoes wordt beheerd door Morgan, een jonge vrouw van rond de twintig jaar oud. In de TikTok raadt ze bekende poëziebundels aan als Citizen van Claudia Rankine en The Girl and the Goddess van Nikita Gill. Ze vraagt aan het einde van de TikTok of haar kijkers meer bundels willen aanraden.

    Ik wil dus nogmaals benadrukken dat jongeren wél van lezen, boeken, schrijven en poëzie houden. Jongeren creëren via TikTok gezamenlijk een nieuwe manier van lezen, schrijven en recenseren, een manier die niet van hogere hand aan hen wordt opgelegd. Een manier waar ons ouderwetse literatuuronderwijs nog iets van kan leren.


    13 oktober 2021